Pages

Sunday, August 8, 2010

Salam Ramadhan

"apabila tibanya bulan Ramadhan maka terbukalah pintu2 syugra serta tertutuplah pintu2 neraka dan syaitan2 digari"
(hadis riwayat Imam Bukhari & imam Muslim)

assalamualaikum semua..[^.^] Wah! alhmdullilah syukur ke hadrat Ilahi..akhirnya Ramadhan Bakal tiba..sape ade bca paper Metro hari ahad 8/8/2010..psl pelakon Catriona Noorhayati Ross dia da pkai tudung..alhmdullilah.[^_^] harap2 lepas nie rmai lgi artis2 wanita yg pkai tudung nie.. Allah buka kn pintu hatinya..bkn senang semua nak dpt hidayah Allah melainkn manusia itu sendiri yg bersugguh2 untuk mencari hidayah Allah...=) hehe tp bkn nak citer psl dye...

Sebenarnya nak citer psl RAmadhan nie ha..=) MArhaban Ya ramadhan..!! masa nie la semua umat islam nak pulun pahala..sbb semua kebaikn yg kita buat di bulan ini akn dilipat gandakan..jgn pose je tp ta solat fardhu pulak..sayang seribu kali sayang la kalo pose tp ta semyng...org itu tersangat2 lah rugi...kan Allah telah berfirman:" ....Supaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat dan yg demikian itulah agama yg lurus."( al baiyyinah: 5) dah terang lgi bersuluh tu Allah da tekan kn suruh kita sembhyg dan tunaikn zakat...ha,org yg berkemampuan tuk bayar Zakat fitrah jgn lpe plk nak bayar ZAkat fitrah ye d bln yg mulia ini...=)

POse2 juga tp jgn la mls2 nak bgn sahur sbb Rasullulah SAW pernah bersabda:"perbezaan puasa kita(org Islam) dgn puasa ahli kitab (Yahudi,Nasrani) ialah amalan bersahur." (HAdis riwayat Imam Muslim). lgipun ni sunnah Nabi Muhamammad SAW..Dalam hads lain pula Nabi SAW bersabda:" Bersahur adalah keberkatan,maka jgn tinggalkannya walaupun dgn minum seteguk air.Sesungguhnya para malaikat berselawat(berdoa) kpda org2 yg bersahur." (hadis Riwayat Imam Ahmad). Seelok2nya kita melewatkn sahur dan menyegerakan waktu berbuka..kebaikan melewatkn sahur dpt membantu memelihara solat Subuh supaya kita tak terlepas waktu subuh.

LAgi satu Bulan ramadan Bulan Al-Quran Allah telah berfirman:"Bulan RAmadhan ialah bulan yg ddalamnya diturunkan al-Quran sbgai petunjuk bagi mnusia dan perjelasan mengenai petunjuk & pembeza(antara hak & yg batil)."(al-Baqarah:185).. elok baca al-Quran di buln ramadhn tp bkn di buln ramdhan saje baca al-quran...bln2 lain pun bacalah lah..hehe Baca dan hayatilah maksud dlm al-quran betapa hebatnya kuasa Allah..Rasulullah SAW bersabda:" Org yg mahir dgn al-Quran akn bersma2 para malaikat yg mulia,manakala org yg mmbaca al-Quran secara tergagap2 dan susah akn memperoleh 2 ganjaran pahala."(hadis riwayat Imam Bukhori & Muslim)..subhanaallah, kalo bln pose bpe byak lah gnjaran yg Allah berikn kpda hamba2 nya kn.?? mngkin lebih dri itu ..waallahualam.semua itu kuasa Allah..

oklah,pnjng plk sy citer psl rmadhan nie..nnti kalo ade mse lgi insyaallah sy akn update blog2 sy nie...ini cuma lah peringtan kpda sya dan semua shabat2 sy...semoga kita dpt mengamalkn semua amalan2 di atas..=) insyaAllah kita semua boleh buat...jgn ikut nafsu tp ikutlah iman!![^.^]

Source: BIngkisan Ramadhan-Zuridan Mohd Daud

1 comments:

mengenaldiri said...

salam..

selamat menyambut ramadhan..

=)