Pages

Thursday, December 16, 2010

Wasiat Terakhir Rasulullah SAW

Renung2kn lah setiap perktaan yg dismpaikn oleh Rasullulah SAW,...Mari kita sama2 mengHayati dan laksanakn wasiat Rasulullah.. insyaallah..

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yg ingin

kukatakan..



Aku tidak mengetahui adakah aku dapat bertemu lagi dgn kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dgn teliti kata-kataku ini & sampaikanlah ia pd org2 yg tidak dpt hadir di sini pd hari ini.

Wahai manusia, sptmana kamu menganggap bulan ini & kota ini sbg suci maka anggaplah jiwa & harta setiap orang Muslim ialah amanah suci. Kembalikan harta yg diamanahkan kpd kamu, kpd pemiliknya yg berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.


Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu & Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu.

Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yg melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dlm perkara2 besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dlm perkara2 kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan & pakaian dlm suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dgn baik & berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman & pembantu kamu yg setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan org yg kamu tidak sukai ke dlm rumah kamu & dilarang melakukan zina.
Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat 5 kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat & harta kekayaan kamu & kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kpd Muslim yg lain. Kamu semua adalah sama, tidak ada seorangpun yg lebih mulia dr yg lainnya kecuali taqwa & amal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pd suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yg telah kamu lakukan
. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi @ Rasul yg akan datang selepasku & tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dgn betul & fahamilah kata-kataku yg telah disampaikan kpd kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kpd kamu 2 perkara yg sekiranya kamu berpegang teguh & mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran & Sunnahku.

Hendaklah orang2 yg mendengar ucapanku ini menyampaikan pula kpd orang lain
& hendaklah orang yg lain itu menyampaikannya pula kpd orang lain & begitu seterusnya. Semoga orang yg terakhir yg menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yg mendengar terus dariku.

Saksikanlah ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalahMu kpd hamba-hambaMu."


Tuesday, December 14, 2010

Nikah Gantung (Khitbah) Satu Alternatif

Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas (zina) serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini, saya menyarankan satu program atau projek besar iaitu "Taysir az Ziwaj" dilaksanakan, khasnya oleh pihak berwajib.

Taysir Az Ziwaj ialah "Permudahkan Proses Perkahwinan" terutama kepada anak-anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan.

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan (nafsu) syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul, benar dan baik.

Gejala seks bebas (zina) dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul, tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain. Sedang Islam menggalakkan perkahwinan (aqad nikah) agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal. Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)

Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas (zina). Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib (kerajaan) seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

  • Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
  • Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
  • Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
  • Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
  • Menganjurkan perkahwinan beramai-ramai yang menjimatkan
  • Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
  • Merendahkan hantaran perkahwinan

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad (Ijab Qabul)

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin (suami isteri) tidak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

  • Masih menuntut di kolej atau universiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan (atas persetujuan bersama kedua-dua pihak) dan barangkali tinggal bersama keluarga masing-masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan di atas telah selesai dan mereka benar-benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.

Andai berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan). Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah.

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama. Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara.

Penerimaan Masyarakat

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab. Menurut amalan tersebut, sewaktu majlis pertunangan, ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah (halflun nikah) tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali (serumah) sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan (haflul Qiran). Terkadang tempoh itu (antara pertunangan dan perkahwinan) menjangkau tahun lamanya.

Dalam masyarakat Melayu, amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan namaNikah Gantung. Ia pernah dikaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz, Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara.

Malah menurut Abdul Jalil Borhan, perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 (dalam bahagian 5) enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin (nikah gantung) bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi, maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin (jima'/bersetubuh). Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir (material) . Berkait perkara ini, kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini (nafkah zahir) wajib dengan berlakunya aqad, maka selepas sahaja aqad nikah, suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya.

b] Pandangan jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami), boleh melakukan istimta' (mengambil keseronokan) , jima'/bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya.

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa ; bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku. Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri, buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini, terutama kepada pihak berkuasa agama, ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak-anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam. Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak, tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak-anak gadis dan teruna kita berpeleseran, bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan. Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar, murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

- Artikel iluvislam.com

Biodata Kolumnis

Ustaz Nasrudin Hassan merupakan graduan Usuluddin dari Universiti Al-Azhar, Mesir. Selain aktif dalam aktiviti kemasyarakatan, beliau kini merupakan Pengarah Akademi Ar-Rasyidin yang berpusat di Kuantan, Pahang. Blog episodeperjuangan.blogspot.com menjadi medium untuk beliau menulis di alam maya.

Friday, December 10, 2010

Sami Yusuf-Asma Ul Husna


i like this song..

Thursday, November 18, 2010

Gema Alam



Gema Alam

Artist: Raihan
Song Category: Nasyid
Sallallahu Rabbuna 'ala nurilmubin
Ahmadal mustofa sayyidil mursalin
Wa'ala alihi wasohbihi ajma'in
Sallallahu Rabbuna'ala nurilmubin

Di waktu gemanya yang kau rasakan
Larikan ke arah tujuan
Yang sedang dinanti-nantikan
Penghulu seluruh alam

Apakah masih ada sangsi
Sedangkan kita punya bukti
Cinta yang lahir dari pancaran
Penghulu seluruh alam

Paluan yang menusuk
Liku-liku syair
Meresap setiap jiwa
Sedingin air

Jiwa bersih... jangan sisih
Jiwa suci
Tiba saat... hari gigil
Siapa jua... pasti hadir

Di waktu alam merasakan
larilah bertempiaran
Yang sedang dinanti-nantikan
Penghulu seluruh alam


Di waktu alam merasakan
larilah bertempiaran
Yang sedang dinanti-nantikan
Penghulu seluruh alam

Tuesday, November 16, 2010

Ustaz Azhar Idrus - Akademi Fantasia (AF) Tetap HARAM.

Friday, November 12, 2010

Khabar Iman



Khabar Iman

Album : Syukur
Munsyid : Raihan
http://liriknasyid.com


Ya Allah
Kiamat pasti tiba

Telah kita diberitakan
Akan tibanya hari kedatangan
Musibah melanda semesta alam
Tiada siapa dapat menghalang

Bila manusia telah lupa sujud menyembah pada yang Esa
Dosa pahala tiada dihiraukan lagi
Hati telah gelap hilang cahaya

Lalu berbunyi sangkakala membelah langit
Gegak gempita masing - masing berlindung diri
Ibu kehilangan anak di kandungan
Bintang yang dilangitpun berguguran
Kala itu tobatmu tidak berguna lagi

Telah kita diberitakan
Akan tibanya hari kedatangan
Musibah melanda semesta alam
Tiada siapa dapat menghalang

Bila tibanya hari pengadilan
Dipadang masyar kita dihimpunkan
Akan dihitung segala amalan
Seperti mana yang telah diwahyukan

Lalu berbunyi sangkakala membelah langit
Gegak gempita masing - masing berlindung diri
Ibu kehilangan anak di kandungan
Bintang yang dilangitpun berguguran
Kala itu tobatmu tidak berguna lagi

Wahai muslimin umat semua
Kembalilah kita kepada Alloh
Hindarkan diri dari dosa - dosa
Agar disana tiada penyesalan
Agar disana tiada penyesalan

Itulah hari pengadilan
Itulah hari perhimpunan
Itulah hari perhitungan
Itulah hari pengadilan
Itulah hari perhimpunan

Thursday, November 4, 2010

Lazatnya memberi maaf

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: Musa bin Imran as pernah berkata, “Wahai Tuhanku, siapakah orang yang paling mulia pada pandanganMu? Allah swt menjawab: Barangsiapa yang memberi maaf meskipun dia memiliki kemampuan untuk membalas dendam.”(HR Baihaqi)



"Allah mengetahui bahwa kamu mengkhianati dirimu sendiri ( dengan tidak dapat menahan nafsumu sehingga bersetubuh di malam hari bulan Ramadhan dengan dugaan
bahwa itu haram) maka Allah memaafkan kamu" (QS Al-Baqarah [2]: 187).

"Allah memaafkan kamu, mengapa engkau memberi izin kepada mereka, sebelum engkau mengetahui orang-orang yang benar (dalam alasannya) dan sebelum engkau
mengetahui pula para pembohong?" (QS Al-Tawbah [9]: 43).

"Balasan terhadap kejahatan adalah pembalasan yang setimpal, tetapi barangsiapa yang memaafkan dan berbuat baik, ganjarannya ditanggung oleh Allah" (QS Al-Syura [42]: 40).


Perhatikan juga firman-Nya dalam surah Ali-'Imran ayat 152 dan 155, juga Al-Maidah ayat 95 dan 101. Ternyata tidak ditemukan satu ayat pun yang menganjurkan agar meminta maaf, tetapi yang ada adalah perintah untuk memberi maaf.

"Hendaklah mereka memberi maaf dan melapangkan dada.Tidakkah kamu ingin diampuni oleh Allah?" (QS Al-Nur [24): 22).


Kesan yang disampaikan oleh ayat-ayat ini adalah anjuran untuk tidak menanti permohonan maaf dari orang yang bersalah, melainkan hendaknya memberi maaf sebelum diminta. Mereka yang enggan memberi maaf pada hakikatnya enggan memperoleh pengampunan dan Allah Swt. Tidak ada alasan untuk berkata, "Tiada maaf bagimu", kerana segalanya telah dijamin dan ditanggung oleh Allah Swt.

Perlu dingatkan juga, bahawa pemaafan yang dimaksud bukan hanya menyangkut dosa atau kesalahan kecil, tetapi juga untuk dosa dan kesalahan-kesalahan besar.


Dalam surah Al-Baqarah ayat 51-52, berbicara tentang pemaafan Allah bagi umat Nabi Musa a.s. yang mempertuhankan lembu:

"Dan (ingatlah) ketika Kami berjanji kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah empat puluh hari, lalu kamu menjadikan anak lembu (yang dibuat dari emas) untuk disembah sepeninggalnya, dan kamu adalah orang-orang yang zalim. Kemudian sesudah itu Kami maafkan kesalahanmu,agar kamu bersyukur."
(QS Al-Baqarah [2]: 51-52).

Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. [4:1]

marilah kita sama2 saling bermaaf2an sesama manusia.kerana manusia bknnya sempurna..setiap org melakukan kesalahn.jgnlah menyombong diri di muka bumi Allah ini kerna Allah melihat apa yg kamu lakukan.Kerna Azab dan seksa Allah sgt Dasyat dan pedih.tidak slh kn kita memaafkan dan maminta maaf sesama org lain dgn ikhlas.Misalnya,ada ssesiapa yg meyakiti kita biarkanlah dia.kita ubati hati kita dgn zikrullah bkn dgn membenci shbat yg menyakiti kita itu tadi.tapi sayangilah dia sebgaimana Rasullulah saw memaafkan musuhnya.Beri salam kepdanya ,beri kebaikan, lgi kita disakiti kita doa moga2 Allah memberi petunjuk hidayah.

Kita Baru diuji sedikit sahaja jika nak dibandingkn dgn Rasullulah SAW .kenpa kita susah sgt nak maafkan org lain. Cuba check balik solat kita adkah kita solat kerna wajib ataupun ikhlas kerana Allah.atau nak menunjuk2 shaja. Bukan kah memberi maaf itu lazat..ganjaran nya lgy hebat drpda membenci shbat2 kita.

Sesungguhnya Allah itu Maha pengampun wahai sahabat2 ku.Kenapa kita mesti menanam rasa kebencian, sakit hati & dendam kpda mereka.Jgn jdikn syaitan itu shabat,jgn hitam kan hati kita.Jika shbat yg meyakiti mu itu sudah meminta maaf, mmbyar hutang , & sebagainya..kenapa kita masih menyombong diri..kenapa maaf sesama manusia kita sukar meminta maaf walopun keslhn nya sekecil zarah.tp keslhan kita kpda Allah sgt byak .tp kita ta mahu minta maaf..suci sgtkah diri kamu..?? fikirksanlah shbat yg ku sygi..bagus sgt kah kita di muka bumi Allah..sebenarnya kita tiada apa2 di muka bumi Allah.tiada seorg pun yg lebih mulia melaikn terhadap taqwa dan amal soleh.Jgn lah kamu sesekali keluar drpda landasan Islam.

Jgn kamu sakiti sesiapa pun,supaya kamu tidak menyakiti org lain pun.Berwaspadalah terhadap syaitan,berjagalah kamu syaitan cuba menggoda & memperdayakan kamu utk memutuskn silaturrahim antara shabt2,saudara2 mu..!!

p/s : Renung2 kn lah..jgn sesekali kamu meyombong diri di muka bumi Allah ,Azab Allah sgt dasyat. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun lagy maha penyayang.maafkanlah mereka sebelum tido.jgn disimpan didalam hati..~~pesanan buat semua & saya sendiri kita semua adalah sama disisi Allah~~


source:

Tidak bertegur melebihi 3 hari

Islam melarang umatnya dari tidak bertegur sapa dengan sahabat seIslamnya yang lain dek kerana pergaduhan perkara keduniaan lebih dari 3 hari. Antara yang dimaksudkan pergaduhan kerana sebab dunia adalah kerana tanah, harta pusaka, rumah, tanam bunga masuk kawasan jiran, isu pangkat, isu cemburu wanita dan lelaki dan lain-lain yang tidak ada kaitan secara langsung kepada Islam.


Nabi SAW bersabda :

ولا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ

Ertinya : Dan tidak halal bagi seorang Muslim itu meninggalkan ( tidak bertegur sapa kerana pergaduhan) saudara seIslamnya lebih dari 3 hari”

( Riwayat Al-Bukhari, 5/2253)

Kenapa 3 hari?, inilah sifat fitrah dalam kerana Islam. Walaupun Nabi SAW pernah menasihatkan agar jangan marah dalam sabdanya :-

سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ مَاذَا يباعدني من غَضِبِ اللَّهِ عز وجل قال لاَ تَغْضَبْ

Ertinya : Ditanya kepada Rasulullah SAW : Apakah yang menjauhkan aku dari kemurkaan Allah SWT , jawab Nabi : Janganlah kamu marah ”

( Riwayat Ahmad, 2/175)

Walaubagaimanapun, kemarahan tetap tidak dapat dielak secara total, justeru Islam memberikan motivasi dan cara bagaimana cara menangani marah dengan pelbagai cara. Apabila ia berkait dengan orang lain, Islam mengajar kita agar jangan terlalu terbawa-bawa sehingga memutuskan ikatan persaudaraan dan persahabatan hanya kerana kes marah & gaduh tadi.


Imam An-Nawawi menyebutkan :-

تحرم الهجرة بين المسلمين أكثر من ثلاث ليال بالنص وتباح في الثلاث بالمفهوم وإنما عفى عنه في ذلك لأن الآدمي مجبول على الغضب

Ertinya : “Diharamkan tidak bertegur sapa di antara Muslimin ( yang disebabkan punca pergaduhan dunia) lebih dari 3 hari secara jelas dari Nas hadith, dan secara mafhumnya difahami harus untuk melakukan itu (jika perlu) selama 3 hari, dan sesungguhnya dimaafkan sifat demikian kerana manusia sentiasa terbawa-bawa sifat marah”

( Syarah Sohih Muslim, 16/117)

Memang tidak mungkin untuk melenyapkan pergaduhan kerana keduniaan di antara sesama manusia, justeru Islam menggalakkan kemaafan antara satu sama lain.

Islam membenarkan tidak bertegur sapa untuk maksimum 3 hari sebagai memenuhi kehendak fitrah manusia, tetapi tidak lebih dari itu, kerana lebih dari tempoh tersebut akan membawa mudarat kepada ikatan dan keutuhan sesama Islam.


Di dalam kaedah Islam ditegaskan :-

فتقدم المصلحة العامة على الخاصة

Ertinya : “Kepentingan umum sentiasa di dahulukan atas kepentingan peribadi”

( Az-Zakhirah, 2/467 ; Al-I’tisam , As-Syatibi, 2/116 ; Al-Muwafaqat, 2/367)

Justeru, melayani kemarahan dan keegoan diri adalah kepentingan peribadi, jangan sampai ia melewati batas kepentingan umum. Kepentingan umum yang menjadi objektif Islam adalah masyarakat Islam yang berkasih sayang, bantu membantu dan objektif ini akan terhakis jika semua individu melayani kepentingan dan keegoan dirinya dalam hal ini lebih dari 3 hari.


ANCAMAN BAGI YANG TAK BERTEGUR SAPA SELAMA TIGA HARI.

Sabda Nabi s.a.w.

Maksudnya ; “Tidak halal bagi seorang Muslim “hajr” (tidak bertegur sapa) saudaranya melebihi tiga hari, kedua-duanya bertemu, lantas saling berpaling muka antara satu sama lain. Yang terbaik antara mereka ialah orang yang memulakan salam”. (Muslim no 6697).

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w. menyebut balasan perbuatan ini :

Maksudnya : “Tidak halal bagi seorang Muslim tidak bertegur sapa saudaranya melebihi tiga hari, maka barangsiapa yang tidak bertegur sapa lebih daripada tiga hari, nescaya akan masuk neraka. ( Abu Dawud : no 4914).

Riwayat lain ada menyebut :

Maksudnya : “Barangsiapa yang tidak menegur sapa saudaranya selama setahun, maka ia seumpama menumpahkan darahnya”. Diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanad yang sahih. (Riyad al-Salihin 2/216)

Sabda Rasulullah SAW, yang mafhumnya:Kamu tidak akan masuk syurga selagi mana kamu tidak beriman, kamu tidak akan beriman selagi mana kamu tidak berkasih sayang…”

Daripada hadis –hadis di atas dapatlah kita mengambil pengajaran bahawa orang Islam sesama Islam jika bergaduh tidak boleh tidak bertegur sapa lebih daripada tiga hari.
Antara faktor-faktor yang terjadinya perselisihan faham yang terjadi di pejabat ialah :-
1) Keluar lunch sendirian, tak ajak kawan & bagitahu kawan karib
2) Bergayut di telefon terlalu lama yang menyebabkan ada rakan-rakan yang marah

3) Mengambil barang-barang peribadi & alat tulis sahabat yang dibelinya tanpa kebenaran beliau
4) Cemburu dengan penampilan sahabat atau pakaian berjenama yang dipakainya
5) Saling mengumpat keburukan sahabat yang lain sehingga perkara yang diumpat itu sampai ke telinganya semula
6) Politik pejabat- saling menjatuhkan sahabat dengan cara yang dilarang oleh agama iaitu suka mengapi-apikan pihak atasan kononnya sahabat kita ni x pandai buat kerja & sebagainya

7) Asyik mintak/ambil rokok kawan setiap hari tapi nak beli sendiri malas sbb kononnya dalam proses nak berhenti merokok
8) Suka berhutang duit tapi bila time nak bayar terlalu kerap bagi bermacam alasan yang x relevan
9) Bercakap perkara-perkara yang tidak disukai oleh sahabat kita walaupun ianya dah ditegah berulang kali

10) Suka bercakap lucah atau suka melakukan gangguan seksual kepada rakan sekerja wanita
11) Suka membandingkan harga kosmetik berjenama yang dibeli dengan jenama biasa yang dimiliki oleh sahabat kita
12) Suka bercakap besar & suka meninggi diri dalam setiap perbualan sehingga menimbulkan kebencian kawan-kawan

13) Terlau suka mengambil tahu hal-hal peribadi sahabat (rumahtangga) pada setiap masa & hari
14) Suka bergurau dengan cara yang agak kasar seperti suka menepuk-nepuk kepala & belakang sahabatnya walaupun tanpa niat untuk menyakitkan sahabat
15) Bila bercakap suka menjuih-juih bibir, perli-memperli sesama sahabat sambil menunjukkan jelingan & riak muka yang tidak menyenangkan

16) Suka menyebarkan fitnah kepada kawan-kawan sepejabat hanya kerana tidak sependapat dalam sesuatu perkara yang dibincangkan.

17) Suka mengambil kesempatan atas kesusahan yang dialami oleh sahabat yang lain.

Kdng2 benda yg remeh temeh pun boleh terjadinya pertelingkahan.Sebab syaitan takkn berhenti menghasut hamba2 Allah supaya sling benci -membenci sesama manusia smpai ke mati..supaya anak2 adam ini diseksa diazab di kubur dan neraka kelak.sbb tu manusia disuruh menjaga lidah..kerna terlajak kata bdan binasa..byakknlah berzikir drpda mengumpat..byak kn berdoa kpd Allah mohon petunjuk dan hidayah supaya Allah melembutkn hati2 kita...Supaya hati kita menjadi tenang...drpda kita duk pendam perasan sakit hati kita.,.kenapa kita tak nak memberi maaf..bukankah Allah itu maha pengampun..Allah pun ampunkn kita takkn kita tak bleh nak maafkn seorg yg melakukn kesilapan..lain org lain cara,lain org lain bicaranya..Knapa kita tak boleh bersbar dgn teguran yg tak bermanfaat itu..kenapa kita tak jadi kan Rasullulahsbgai contoh tp jdikn syaitan sebagai sahabat kita..saling membenci dan tidak bertegur sapa..itu bukn sifat Rasullulah SAW..buknkah kita bersolat 5 wktu sehari semalam..takkn nak maafkn org pun susah..tak takut ke azab kubur wahai sahabat sekalian?? renung2kanlah..=)

Daripada Abu Hurairah r.a, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Tidak beriman seseorang itu dengan sempurna sehingga ditinggalkan pembohongan sama ada semasa senda gurau atau semasa bersengketa atau berbalah.”

source

http://warisanizryn4u.blogspot.com/2010/06/kenapa-perlu-kita-bermasam-muka-dan.html

http://pakatan09.blogspot.com/2010/03/akibat-memutuskan-silaturrahim.html

zaharuddin.net