Pages

Wednesday, May 19, 2010

Jangan berbangga & bermegah dgn nikmat dunia

Allah berfirman: "Supaya kamu tidak bersedih hati akn apa yg telah luput drpda kamu, dan tidak pula bergembra (secara sombong & bangga) dgn apa yg dbrikan kpda kamu.Dan (ingatlah) Allah tidak suka kpda tiap2 org yg sombong Takbur,lgi membanggakn diri."
(al-Hadid:23)

Rasullullah SAW bersabda: sesugguhnya Allah menyukai seorg yg pnyabar dan pemalu dan ia membenci seorg yg suka melakukan kekejian dan mencarut (bercakp kotor).

Sabda Rasulullah SAW:"org yg rugi ialah org yg tunduk kpda dunia.org yg berjaya ialah org yg berpaling darinya.Sesiapa menuntut dunia,dunia akn hilang darinya.Sesiapa memndang dunia, dunia akn membutaknnya.

Sabda baginda juga: "sesiapa kasihkn dunia dan seronok dgnnya, akn hilanglah perasaan bimbangkan akn akhirat dari hatinya."

Umar bin Abdul Aziz selalu bermisal dgn syair yg didendangkn oleh Mus'ir bin Kidam iaitu:
Siang kamu- Wahai org yg tertipu - adalah hiburn dan kelalaian ,mlm kamu pula adalah tidur, mka kbinasaan adlah mnjadi kemestian bgi kamu.
Kamu telah dperdaya oleh apa yg fana dan kamu gembira dgn angan2 sebgaimana org bermimpi tertipu dgn kelazatan dlm tidurnya.
kesibukn kamu dgn dunia mnyebabkn kmu benci kesudhannya(yakni pengakhiran hidup kamu d dunia),
Demikianlah juga di dunia hidupnya binatang2.

source: 50 kewajipan seorg muslim


*Janganlah bermegah2 dgn nikmat dunia tetapi Bersyukurlah Dgn setiap pemberian Allah.

0 comments: