Pages

Wednesday, April 14, 2010

Adakah Kita Reda dgn Kententuan ilahi?


Xrmai org yg dpt ttp mnjaga fikiran positif,apa lagi bersyukur kpd Allah,d tgh2 dtimpa musibah yg bertubi-tubi.Hnya org yg benar2 reda kpd Allah shj yg dpt mlkukan hal itu.


Knape ea manusia sentiasa merungut?xpernh nk rase bersyukur..Bukankah Allah itu Maha mengetahui ape yg terbek utk hamba2Nya.Allah beri musibah kpda kita utk menguji hmba2Nya..Allah juga syg akn hmba2Nya..dia tidak mahu hmba2nya tersesat Dan menyuruh hmbanya kembali ke pangkal jln.Jgan kita sibuk dgn Duniawi.Smpi akhirat kita lupa.Dunia ini hanya sementara.Dunia inilah bekalan untuk ke Akhirat sana nnti. Setiap ujian Dan yg musibah kita dpt mesti ade HIKMAHNYA..jgn kita byk merungut.antara cth2 musibah sperti Kegagalan,hilg nye pekerjaan,rezeki yg kurng, kecederaan, dan byak lagi..


Mungkin Allah:

1)Tahu Ape yg terbaik untuk masa dpn kita.

2)Allah nak menguji kita sma ada kita ni reda dgn takdir Allah.

3)Nk hmbaNya kembali ke pangka jln jgnt erlalu sibuk dgn kejyaan Duniawi.


Di akhirat sana Allah X akan lihat Darjat,pangkat,kejayaan,kecantikan,kepandaian & kelebihan seseorg..Tpi Allah akn lihat TAQWA & bekalan amal ibadat yg dibwa ke akhirat.


Sepatutnya kita sebgai Hamba Allah yg hina ini perlu reda dgn ketentuan Nya. Meskipun Ketentuan Allah itu terasa PAHIT.“BOleh JAdi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat Baik bagimu,dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu pdhal ia mat buruk bgimu.Allah MENGETAHUI,sedang KAmu TIDAK MENGETAHUI.”(surah al-baqarah 2:216)


Kita jgnlah terlalu malas berupaya dan penyerahan diri sepenuhnya kpda Nasib.Kita sbgai HAmba nya Kita hnyalah merancang & berusaha sepenuh Tenaga.sementara Hasil nya diserahkan sepenuhnya ketentuan Allah S.W.T . Dan jika hasilnya BAIK,kita perlu bersyukur atas anugerah ALLAH.Dan jika hasilnya TIDAK SESUAI dgn apa yg d harapkn,jgn pernah kta berputus asa.Sebaliknya Yakin bhwa ketentuan itu lebih BAIK untuknya kerana hikmah besar Yg terdpat di sebalik Musibah Tersebut.KIta hidup hanya nak mencari Reda Allah..


“Seseorg yg Xdpt bersikap REDA dgn ketentuan ALLAH,mka tidak ada penawar yg dpt mengubati Kebodohannya.”(ulama tabiin,Maimun bin Mahran)

Jika Sikap Reda telah Tertanam dlm hati,maka Musibah akan terasa MANIS.

Pendek kata,Org yg memiliki sifat reda d hati akn selalu merasakn kebahagiaan yg x terkira.


“ALLAH REDA TERHADAP MEREKA DAN MEREKA PUN REDA KEPADA-NYA.”

(SURAH AL-BAYYINAH 98:8)




ADAKAH kita reda dgn ketentuan ILAHI.atau sentiasa xbersyukur dan merasa apa yg ALLAH beri ini x ckup.Atau kita sering merungut?atau kita sering meyalahkn Takdir.? Kita sering berkata KALAU dulu aku…KALAULAH aku dpt..kalau aku dpt buat..dan kalau kalau kalau lagi..tahukah kamu kalau itu perkataan yg disukai oleh syaitan.Jgn kita jdi hmba yg x meredai & sering merungut dgn ketentuan ilahi. Sesunguhnya Allah itu MAha Mengetahui & MAHA bijaksana akn masa depan & ape Yg hamba-hambaNya mampu buat dan tidak mmpu.Allah sebenarnya thu akn apa yg terjadi kerana Allah telah berfirman:

Apabila dia hendak menetapkan sesuatu,dia hanya berkata kepdanya.”jadilah, maka jadilah sesuatu itu.”(Surah al-baqarah 2:117)


So,my friends lets we think about it!!


source: mjlah SOLUSI & sy sendiri..


0 comments: