Pages

Thursday, December 31, 2009

Remaja kini..

Remaja Zamn skang Terlalu sgt bergrmbira di dunia..sampai x sedar Bhwa Kematian Sdg Menanti Mereka..Merka Lupa akn tggunjwb sbgai khalifah Allah...apabila seorng mukmin mengucap 2 kalimah syahadah dia adalh seorg Muslim.. Tggungjwb sbgai seorg muslim adlh besar.. Tp rmai mengabaikn tnggunjwb merka..mereka x sedar meraka adlah khalifah Allah..Mereka terlalu leka dgn keseronokn dunia hingga lupa akn kehidupn akhirat yg lebih berharga..Hidup di dunia terlalu singkat...Hidup remaja perlu diisi dgn aKtiviti yg berfaedah..Tp Ramai yg leka dan lalai..mereka terlalu mngikut2 budaya barat..Matlamat sebenarnya x menghalalkn Cara..Mereka x merancang Masa dgn Baik..Mereka x mgisi mse lapang dgn aktiviti yg berfaedah.. Remaja Kini Terlalu enjoy di dunia,hingga mereka tidak takut dgn azab Allah..mereka terlalu myombongkn diri..adakah Mereka Lupa bhwa semua yg ada di dunia akan dikembalikn semula pda Allah?? Tahukah kamu smbhyang shja x mencukupi utk jadikn bekaln kita diakhirat kelak..kita mestilah ikhlas kpda Allah Dlam Hubungan kita kpda Allah,Hubungan kita kpda Manusia, Dan melakukan Amalan2 sunat utk menmpung kecacatn amalan fardhu..lgipun Dunia adalah tmpat mencari bekalan utk menuju ke hari akhirat...Jgn terlalu berseronok,ingt Allah sentiasa Melihat Kita... Tidakkah kita takut dgn azb Allah yg sgt Dasyhat..?Marilah kita renung2kan amalan kita di dunia ini..

"pd hari kiamat engkau akn lihat org2 yg berdusta terhdp allah muka mereka hitam warnanya.bukankh neraka tmpt bgi org2 yg sombong?"(az-zumar:60)

"sesungguhnya org2 yg takut kpd tuhannya,dlm keadaan ghaib (sendirian),utk m
ereka itu ampunan & phla yg besar(al-mulk:12)





Remaja Berakhlak di Bawah Panji-Panji Nabi Yusuf as

Remaja Berakhlak di Bawah Panji-Panji Nabi Yusuf as

Masa remaja adalah zaman yang penuh dengan cabaran. Golongan remaja dengan keadaan fizikal yang segar bugar, ketika inilah gelombang syahwat sangat bergelora. Tidak mudah untuk mengawal segala dorongannya, apatah lagi jika kehidupan mereka tidak terikat dengan keimanan dan batas-batas syariat.

Kesempatan untuk bergaul bebas sentiasa terbuka, lebih-lebih lagi hidup dalam negara dan masyarakat yang tidak melaksanakan hukum dan undang-undang Allah SWT. Budaya maksiat yang sengaja disuburkan melalui pelbagai konsert yang mendorong mereka menjadikan artis sebagai sanjungan dan ikutan, bukan sahaja meruntuhkan akhlak remaja, bahkan menyebabkan mereka menganggap maruah dan kehormatan seolah-olah tidak bernilai. Dengan mudah mereka menyerah kepada seseorang lantaran runtunan hawa hafsu.
Budaya barat bersalut dengan kekufuran dan kemaksiatan sentiasa mengalir melalui media elektronik, termasuk juga video lucah menjadikan remaja sebagai sasarannya. Dalam suasana yg begitu onar, mungkin terdapat segelintir remaja yang hidup terasuh dalam keluarga yang berteraskan tarbiah islam, mendampingkan diri dengan kelompok yang berpegang teguh dengan ajaran islam. Dengan suasana yang murni itu, mereka memiliki daya tahan daripada ancaman pengaruh mungkar.

Tidak mudah untuk menjadi seorang remaja mukmin dan berakhlak mulia, lebih-lebih lagi dalam suasana negara dan pemerintahannya mengabaikan peraturan Allah SWT. Dengan pengaruh persekitaran yang lebih menjerumus kepada dunia hiburan yang melampau, hanya remaja yang mendapat taufik dan hidayah Allah SWT serta asuhan dan bimbingan daripada ibu bapa yang berpegang teguh dengan hukum Allah SWT sahaja akan selamat daripada segala bencana itu.


Hanya golongan remaja yang memiliki benteng pertahanan iman, serta berakhlak yang mulia, merupakan golongan yang telah berjuang sepenuh upaya untuk menjadi remaja yang bermoral tinggi. Allah SWT amat menghargai kesungguhan remaja seperti itu. Oleh sebab itulah apabila mereka tiba di padang Mahsyar, mereka akan disambut dengan segala pujian dan sanjungan daripada para malaikat. Malah kehadirannya akan disambut oleh Allah SWT dengan ucapan "selamat datang wahai para remaja yang baik".

Demikianlah penghargaan dan balasan Allah SWT terhadap para remaja yang bekerja keras serta bersungguh-sungguh mengawal diri daripada segala pengaruh buruk yang sedang bermaharajalela di sekitar mereka. Berkat kesabaran menahan diri daripada hidup berseronok dan berfoya-foya yang bersifat sementara di dunia ini, mereka akan mendapat keseronokan yang abadi di Akhirat kelak.

Setelah Allah SWT mengucapkan selamat datang kepada para remaja yang berakhlak mulia itu, lalu diperintahkan para malaikat supaya menempatkan para remaja itu di sebelah kanan. Untuk mereka, disediakan bendera berwarna hijau, lalu Allah Taala menyeru Nabi Yusuf AS untuk menerima bendera tersebut bagi mengetuai para belia yang mukmin, berakhlak, sabar dan mempunyai ilmu pengetahuan. Nabi Yusuf terpilih menjadi ketua para belia yg baik budi pekerti kerana Baginda adalah seorang Nabi yg sangat kacak dan tampan.

Ketampanannya menggoda ramai wanita, hingga ada wanita yang tertawan dan cuba menggodanya. Namun, Nabi Yusuf berjaya mengatasi semua halangan dan godaan itu. Ulamak tafsir menyifatkan kecantikan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada manusia di dunia ini hanyalah separuh daripadanya ada pada Nabi Yusuf AS. Dalam Al-Quran terdapat satu surah khas yang bernama "Surah Yusuf", yang bukan sahaja menceritakan paras rupa Nabi Yusuf yang tampan dan menawan, tetapi juga menceritakan segala kebaikan dan kelebihan Baginda. Alangkah bertuahnya para belia itu kerana mendapat ketua seorang Nabi yang termasyhur, iaitu Nabi Yusuf AS.

Bersesuaian dengan ketabahan dan kekuatan hati Baginda yang berjaya menghadapi fitnah wanita. Maka demikian jugalah para remaja yang berjaya menghadapi segola godaan dan cubaan alam remaja, maka mereka akan bersama-sama Nabi Yusuf di bawah panji-panji hijau di Akhirat kelak. Setelah itu, Allah SWT memuliakan orang-orang yang menjalinkan hubungan baik sesama manusia semata-mata kerana Allah SWT. Mereka berkawan bukan kerana wang ringgit yang selalu diterima atau kerana pertolongannya semasa mendapat kesusahan, tetapi hubungan baiknya hanya atas dorongan hati yang ikhlas. Justeru, mereka mendapat ganjaran yang besar daripada Allah SWT kerana sifat yang terpuji itu. Sifat kasih mesra sesama insan itu merupakan benteng penghalang daripada segala persengketaan dan pemusuhan.


*dipetik daripada buku "Nota Kepada Diri" karya Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat.-www.iluvislam.com-



Mari MuhasaBah Diri..

'Jgn Engkau Gantung Hatimu pd dunia krn Allah x ciptakn Dunia utkmu,Jadikn Cinta mu KepdaNya sbb engaku akn kembali pdNya,bersungguh2 lah engkau mncari syurga,ptuskn harapanmu dari makhluk krn tiada sdkit pun kuasa pd mreka,rajinlah bertahajud krn pertolonganNya ada pda qiamullai."

"renungilah sebiji cawan,jika x dituangkn airnya,molekul udara memenuhinya,begitu jua diri kita, jika tidak diisi dgn iman,masuklah syaitan bermharajalela,diri kita perlu pengisian,dgn ilmu dan agama agar hidup dkat dgnaNya,barulah hatimu tenang dan bhagia."

'Siapa yg msuk tdur dalam keadaan berniat utk bgun solat pd mlm.tersebut,lalu matanya mengalahkannya(dia x terjagapd mlm itu) shngga msuk waktu subuh,ditulis bginya pa yg diNiatkan olehnya,adapun tdurnya pd mlm itu mnjadi sedekah ke ats drpda Tuhannya." (hadis riwayat an Nasa'i &ibn majah dgn Sanad sahih mengikut syarat Imam muslim)


Thursday, December 17, 2009

Peristiwa Penting 10 Muharram

Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda : " Siapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan siapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka."

Ini Lah antara peristiwa2 yg berlaku pda 10 Muharram:

  1. Nabi Adam a.s. bertaubat kepada Allah;
  2. Nabi Idris a.s. diangkat oleh Allah ke langit;
  3. Nabi Nuh a.s. diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelami air bah selama 6 bulan;
  4. Nabi Ibrahim a.s. diselamatkan oleh Allah dari pembakaran Raja Namrud;
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa a.s.;
  6. Nabi Yusof a.s. dibebaskan dari penjara;
  7. Penglihatan Nabi Yaakob a.s. yang kabur dipulihkan oleh Allah;
  8. Nabi Ayub a.s. dipulihkan oleh Allah dari penyakit kulit yang dideritanya;
  9. Nabi Yunus a.s. selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam;
  10. Laut Merah terbelah dua untuk selamatkan Nabi Musa a.s. dan pengikut-pengikutnya dari tentera Fir’aun;
  11. Kesalahan Nabi Daud a.s. diampuni Allah;
  12. Nabi Sulaiman a.s. dikurniakan kerajaan besar oleh Allah;
  13. Nabi Isa a.s. diangkat ke langit;
  14. Hari pertama Allah ciptakan alam;
  15. Hari pertama Allah turunkan hujan;
  16. Hari pertama Allah turunkan rahmat;
  17. Allah jadikan Arasy;
  18. Allah jadikan Luh Mahfuz; dan
  19. Allah jadikan malaikat Jibril.
Bnyak KElebihan pda 10 MUharram sbb itu kita dglakkan Berpuasa Sunat.,..

SALaM MaaL Hijrah 1431H

Salam Semua..Wah cepat tul mse berlalu pjam celik pejam celik da msuk awal muharam.. urm, mari kita muhsabah diri per yg kita da wat yer thun Lepas..aper plk Azam Kita pda Thun Baru nie?Masing ader azam tuk jadi lebih baek drpda thun lepas...Semoga azam Korang Termakbul..amin.. Azam korng Tu biar la yg baik2 yer...hehe..Seelok nye di Bln Muharram nie kita Berpuasa sunat pd 10 Muharam ..Drpd Abu Qatadah r.a: Sesungguhnya NAbi s.a.w ditnya ttg Puasa Hari Asyura(10 MUharram), Baginda Bersabda: Ia menghapuskan Dosa-dosa tahun yang lalu."(riwayat Muslim) Dan Seeloknye Bace doa Akhir thun lepas Asar Dan Doa Awal thun Mase maghrib..Bg sesapew yg tak thu next year jgn luper bce yer..=)

“Doa Akhir Tahun & Awal Tahun” -Ma’al Hijrah-

Doa Akhir Tahun
( Dibaca selepas solat asar)

Maksudnya : Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhamad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya.

Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku.

Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhamad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

——————————————————————————————-
——————————————————————————————-

Doa Awal Tahun
( Dibaca selepas solat maghrib )

Maksudnya : Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhamad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami.

Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari Syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhamad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

RAhsia DiwajibKAn SolaT

Rahsia Diwajibkan Solat
www.iluvislam.com
dihantar oleh : Hunny Bunny
editor : IskethaykaL



SOLAT adalah satu perintah yang diwajibkan ke atas orang Islam setiap hari. Umat Islam dituntut melakukan ibadat itu menurut sebagaimana diperintahkan Rasulullah s.a.w, daripada takbir, bacaan, perbuatan hingga ke akhir salamnya dengan penuh takwa. Orang yang mendirikan solat adalah orang yang beriman. Orang yang beriman mesti mendirikan solat.

" Katakanlah kepada hamba-Ku yang beriman, hendaklah mereka itu mendirikan solat." (Ibrahim:31)

Di dalam al-Quran, dilaporkan ada lebih 25 tempat ayat "agama" yang merujuk kepada makna perintah mendirikan solat dan lebih 70 kali perkataan "as-solah" atau solat diulang dan disebut dalam al-Quran. Antaranya, firman yang bermaksud:

" Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring.

" Kemudian apabila kamu telah berasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. " (an-Nisa':103)

Setiap individu Muslimin dan Muslimah mesti mengerjakan solat. Malah, bagi ketua keluarga seharusnya memerintahkan ahli keluarganya melakukan solat. Ibu bapa pula wajib mengajar dan membimbing anak melakukan ibadat itu, seawal usia tujuh tahun. Ibadat solat adalah suatu perintah daripada Tuhan kepada hamba-Nya. Banyak kelebihan, keberkatan dan rahsia yang terkandung di dalam solat, malah mengiringi mereka yang mengerjakannya. Solat akan menjadikan seseorang sentiasa mengingati Allah dan menghampirkan diri dengan-Nya, sekali gus menjadikan kehidupan seseorang itu sentiasa berhubungan dengan Tuhannya.

" Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah solat untuk mengingati daku." (Toha:14)

Solat adalah tanda kesyukuran. Muslimin atau Muslimah yang mengerjakan solat adalah mereka yang tahu bersyukur sebenarnya. Mereka bersyukur atas segala nikmat dan rahmat tidak terhingga yang Allah kurniakan dengan melakukan ibadat kepada-Nya. Ibadat solatmenghapuskan dosa. Manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa dan solat lima kali sehari dapat menghapuskan dosa yang dilakukan. Sebagaimana satu hadis bermaksud:

" Dari Abi Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Solat lima waktu dan solat Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu solat-solat itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar." (Hadis riwayat Muslim)

Solat juga dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar. Ibadat solat yang dikerjakan dengan khusyuk dan menepati segala rukunnya boleh mencegah si pelakunya daripada melakukan maksiat dan kemungkaran.

" Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya), dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." (al-Ankabut:45)

Solat dapat memberi keberkatan, kejayaan dan kebahagiaan hidup. Kita boleh lihat kehidupan orang yang memelihara solat dan orang yang tidak mengerjakan solat, jauh berbeza bukan!

" Sesungguhnya berbahagia/berjayalah orang-orang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya." (al-Mukminun: 1-2)

Solat dapat menenteramkan jiwa. Orang yang melakukan solat secara sempurna dan penuh khusyuk, jiwanya aman damai, malah dapat mengawal segala tekanan sekaligus menjadikan kehidupannya lebih ceria. Seorang yang taat mengerjakan solat sepanjang hidup, lagi mengerti betapa besar kepentingan solat itu kepadanya serta memahami kelebihan dan rahsia bacaannya, sudah tentu akan tenang jiwanya.

" Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) mengeluh apabila kesusahan menimpa dia dan kikir apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang-orang yang solat, yang berkekalan atas solat mereka." (al-Ma'arij:19-23)

Rasulullah s.a.w ketika berhadapan masalah akan memperbanyakkan solat kerana solat bagi Baginda adalah amalan penyejuk hati. Kelebihan ini sekurang-kurangnya akan menyuntik diri kita umat Islam untuk lebih tekun mengerjakan solat, malah mereka yang selama ini tidak mengenali ibadat itu tertarik untuk turut sama melakukannya.



sumber:
http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1853

Wednesday, December 16, 2009

BALASAN ALLAH PD ORG MENINGGLKAN SOLAT

~meninggalkan Solat suBuh Dimasukkn KE dlm neraka selama 30 thun akhirat(60,000 taun dunia)

~meninggalkan Solat Zuhur
Dosanya Ibarat MEmbunuh 1000Org ISLAm.

~meninggalkan Solat ASAr
Dosanya seperti Meruntuhkn Baitullah(kaabah)

~meninggalkan Solat MAgrhib Dosaya seperti berzina dgn ibunya Sendiri

~meninggalkan Solat ISyaK Allah x redha org yg meninggalkannya tinggal di bumi ini berbumbungkan langit serta makan an minum dgn nikmat kurniaan-NYA.

Firman Allah
: "maka clakalah bgi org2 yg bersolat,iaitu org2 yg lalai dlm solatya, org yg riak dan enggan menolong dgn barng2 yg beguna(ZAk
at)" (al-maa'uun:4-7)

Friday, December 11, 2009

Perjalanan kehidupan ini...

Kdang-kadang Dalam Merentasi perjalanan Menuju YAng satu,
Berbagai Dugaan Yg MEnimpa,
Meratah Keimanan Kita satu persatu...
Kekadang Rasa nye x mampu..
Kadang2 Mahu beralah TApi disana Ada KEBAHAGIANNYA..

Kita Selalu Diuji dgn Plbgai Dugaan Yg Allah bgi...Cuma Kita sering mnylah kan Takdir..tapi Hkikat nYa Allah Uji KiTa kerna Allah Sayang kn kita..Allah xkan BGi Dugaan Yg Lebih BErat jika HmbaNya x mampu..Allah Maha Adil Lagi MAha Bijaksana..Ader hikmah nya diseblik Dugaan Yg Allah berikn pada kita...Mungkin Kita terkadng Terlupa akn nikmat Yg Allah Berikn..Allah berikn Sedkit ujian Supaya KIta sentiasa Mengingati Allah..Bukn Shaja Dikala susah Malah Dikala Senang Juga kita kena sentiasa mengingti Allah...Allah Maha Pengampun lgi Maha Penyayang.. sesungguhnya Allah Amat menyayagi Hamba2 nya,..Cuma kita sebgai manusia Kena sentiasa Bersyukur dgn nIkmat Yg telah Allah Bgi kpda Kita..